Overslaan en naar de inhoud gaan

SWOV: 18 aanbevelingen om aantal verkeersdoden en zwaar gewonden fors terugdringen door Van Stigt Thans Communicatie op 11-02-2015 op schade-magazine.nl

SWOV: 18 aanbevelingen om aantal verkeersdoden en zwaar gewonden fors terugdringen door Van Stigt Thans Communicatie op 11-02-2015 op schade-magazine.nl

Vorige week vrijdag presenteerde de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV een pakket van 18 maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Beoogd doel is in Nederland het aantal verkeersdoden verder terug te brengen van 570 in 2013 naar minder dan 500 vanaf 2020 en het aantal ernstig verkeersgewonden in die periode te verminderen van 18.800 naar 10.700. De aanbevelingen staan verwoord in een tweetal rapporten van de SWOV: de ‘Monitor Beleidsimpuls Verkeersveiligheid 2014’en ‘Opschakelen naar meer verkeersveiligheid’.

Het aantal doden en gewonden in het verkeer vertoont al een neerwaartse lijn. In 2013 vonden 570 mensen in Nederland de dood door verkeersongevallen en dat waren er 80 minder dan de drie jaren ervoor, toen er gemiddeld 650 verkeersdoden per jaar te betreuren waren. Het aantal ernstig gewonden daalde van 19.500 in 2012 tot 18.800 in 2013, een verschil van 3,6%. Om de doelstellingen te halen zou het aantal verkeersdoden tot 2020 met gemiddeld 1,9% moeten dalen en het aantal ernstig verkeersgewonden met gemiddeld 7,9%. “De conclusie lijkt dus gerechtvaardigd dat met name voor het halen van de ambitie voor verkeersgewonden meer maatregelen nodig zijn. Nederland staat daarmee voor een belangrijke keuze”, aldus de SWOV.

Maatregelen
In het rapport ; Opschakelen naar meer verkeersveiligheid’ noemt de SWOV 18 maatregelen om de beoogde vermindering van het aantal verkeersdoden en –gewonden te verwezenlijken. Dat zijn onder meer:
bevorderen andere vervoerskeuzen bij burgers;
- een veiliger fietsinfrastructuur;
- veiliger inrichten 30-, 50-, 60- en 80-km-wegen;
- invoering geloofwaardige en dynamische snelheidslimieten;
- invoering alcoholslot voor specifieke groepen verkeersdeelnemers (beginnende bestuurders, leasevoertuigen, beroepschauffeurs en verslaafden)
- invoering ISA (informerende snelheidsassistent)
- verbetering openbare verlichting
- betere zichtbaarheid en beter zicht voor fietsers (100% goede verlichting),
- antiblokkeersysteem (ABS) voor motorrijders) bij 30% nieuw verkochte motoren in 2020)
- autonoom noodstopsysteem (AEB) met cameradetectie van fiets en voetganger
- progressieve boete
- verdubbeling van handhaving op alcohol
- verdubbeling van snelheidshandhaving
- vergroten van het gebruik van de fietshelm (verplichten voor kinderen en ouderen en bevorderen vrijwillig helmgebruik)
- invoering helmplicht voor snorfietsers
- komst beschermend jack voor brom- en snorfietsers 

ANWB
In een reactie op de aanbevelingen door de SWOV zegt de ANWB: “Bij de 18 maatregelen worden met name worden de verplichte fietshelm en meer snelheidscontroles genoemd. Het geeft aan hoe moeilijk het is om het aantal slachtoffers te verminderen zonder het draagvlak bij de weggebruiker te verliezen. Wij denken dan ook beslist niet aan een verplichte invoering van de valhelm voor fietsers. Het gebruik van een helm is in sommige gevallen aan te moedigen. Bijvoorbeeld bij jonge kinderen en snelle fietsers die al in toenemende mate al vrijwillig een helm opzetten”, aldus de ANWB, die daarnaast van mening is dat snelheidscontroles niet moeten plaatsvinden met de bedoeling extra geld op te halen. “Dat moet gebeuren op plekken waar dat effect heeft op de verkeersveiligheid. En dan moet ook de inrichting van de weg zodanig zijn dat het gewenste (snelheids-)gedrag voor de automobilist vanzelfsprekend is.”

Belangrijke conclusie uit het SWOV-rapport is volgens de ANWB dat er geen simpele oplossing is. “Voor een effectieve aanpak van verkeersonveiligheid is inzet van veel verschillende partijen nodig. Daarvoor is regie nodig. De ANWB vindt dat de minister van Infrastructuur en Milieu die regierol op zich zou moeten nemen.”In een eerste reactie heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu al laten weten niets te voelen voor een helmplicht voor (snor)fietsers. Zij is wel bereid te kijken hoe ze het dragen van fietshelmen kan stimuleren, al blijft dit volgens haar vrijwillig. www.schade-magazine.nl