Overslaan en naar de inhoud gaan

PPS Bulletin dec. 2021: Actueel AV&S-symposium: Leidt de directe schadeafhandeling tot een directe autoverzekering?

PPS Bulletin dec. 2021: Actueel AV&S-symposium: Leidt de directe schadeafhandeling tot een directe autoverzekering?
Per 1 juli 2021 heeft het Verbond van Verzekeraars de Bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling laten ingaan. Over deze bedrijfsregeling organiseerden de redactie van het Tijdschrift Aansprakelijkheid, Verzekering & Schade (AV&S), Wolters Kluwer en Studiecentrum Kerckebosch op 8 oktober 2021 een online-symposium. Is de Bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling een opstapje naar de directe autoverzekering? En wat zijn op den duur de mogelijke gevolgen voor de letselschadepraktijk?
Met de Bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling is het automobilisten mogelijk gemaakt om na een ongeval met materiële schade, waarvoor de bestuurder van een ander motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is, zijn vordering bij de eigen verzekeraar in te dienen, in plaats van zoals altijd het geval is geweest, bij de WAM-verzekeraar van de aansprakelijke partij. De eigen verzekeraar verhaalt vervolgens de schade op de verzekeraar van de aansprakelijke partij. In het geval van letselschade kan nog geen beroep op deze bedrijfsregeling worden gedaan. De bedrijfsregeling introduceert geen nieuwe verzekering of een apart product, maar beschrijft slechts een wijziging in de schadeafhandeling. Niettemin deden voor en tegenstanders het deze zomer voorkomen alsof de directe autoverzekering inmiddels een feit was. PPS-Bulletin