De Nationale Ombudsman 110225 Een vervolgonderzoek naar de behandeling van letselschadeclaims van veteranen
- Meer over dit onderwerp:
De Nationale Ombudsman 110225 Een vervolgonderzoek naar de behandeling van letselschadeclaims van veteranen
Vier jaar geleden publiceerde de Veteranenombudsman een onderzoek naar de behandeling van verzoeken van veteranen om volledige schadevergoeding. Uit het onderzoek bleek dat het ministerie van Defensie veel te lang deed over het behandelen van de verzoeken. De procedure was ondoorzichtig en dat leverde stress op bij veteranen die tijdens het uitvoeren van een missie blijvend fysiek of mentaal letsel hadden opgelopen.
Ik vond het ronduit onbehoorlijk zoals Defensie met zijn veteranen omging. Er was sprake van een zeer belastende en langdurige schadevergoedingsprocedure terwijl het er in wezen om ging gewonde veteranen te geven waar zij recht op hebben. Deze gang van zaken was ook niet te rijmen met de erkenning en waardering waar deze militairen die zich voor vrede en recht hebben ingezet, op mogen rekenen.
In het rapport deed ik aanbevelingen om de procedure te verbeteren en ik kondigde aan later een vervolgonderzoek te doen om te zien of de verzoeken om schadevergoeding beter en sneller werden behandeld. Over dat vervolgonderzoek gaat dit rapport. En de conclusies zijn opnieuw bedroevend. Ik krijg nog steeds veel klachten van veteranen en die gaan nog steeds over de onduidelijke procedure, de lange duur en de ondoorzichtigheid.
Tijdens dit tweede onderzoek werd duidelijk dat belangenbehartigers en Defensie nog altijd naar elkaar wijzen en tegenover elkaar staan. Terwijl het juist zo zou moeten zijn dat zij zich samen voor de belangen van de veteranen inzetten. Ook bleek uit dit onderzoek dat er nog steeds systeemproblemen onopgelost zijn. Zo kunnen dossiers niet digitaal worden aangeleverd aan de veteranen en hun belangenbehartigers.
In wezen is dit rapport een herhaling van het rapport van vier jaar geleden. Defensie en de belangenbehartigers moeten echt aan de slag met de aanbevelingen. De procedures moeten korter en duidelijker. Iedereen weet wat er moet gebeuren. Ik zou zeggen doe dat dan ook.
Beslis TIJDIG en wees TRANSPARANT en TOEGEWIJD. Doe het voor de veteranen. Zij hebben zich niet voor niets ingezet voor vrede en recht.
Den Haag, 11 februari 2025
De Veteranenombudsman,
Reinier van Zutphen
NationaleOmbudsman.nl